: منوي اصلي :
: درباره خودم :
: پيوندهاي روزانه :
تحقیقات من(فاطمی)
1-مقاله ای با عنوان "بررسی چگونگی تطابق نظریه تناسخ و آناتّّّا در بودیسم"/1383
(چکیده
بودیسم هم اکنون یکی ازادیان مهم و زندهً دنیاست. امروزه از هر 5نفر از جمعیت دنیا،یک نفر پیرو آیین بودا است. بودائیان نیز مانند سایر ادیان بزرگ، به نحوی به زندگی پس از مرگ معتقدند. بودائیان معتقدند که انسان گرفتار در سنساره، زندگی های متعدد دنیایی دارد. این آموزه که در میان دین پژوهان با نام تناسخ[1] شناخته می شود، در حقیقت با تناسخی که در هندوئیسم مطرح میشود متفاوت است. این تفاوت ناشی از آموزه دیگری است که بودا مبتکر آن است. اما مسئله ای که در اینجا وجود دارد؛ تناقضی بزرگ است که بین این دو آموزهً بودا وجود دارد؛ یعنی بین آموزهً آناتّا[2] و تناسخ. این تناقض با این پرسش خود رانمایان می سازد که چگونه ممکن است بدون وجود روح، یک انسان پس از مرگ در بدن دیگری تناسخ یابد،با این ادعا که این همان انسان است و این زندگی ادامهً همان زندگی قبلی اوست.
در مقالهً حاضر سعی کرده ایم تا بدانیم بودا خود چگونه به حل این تناقض پرداخته ویا اینکه با توجه به اصول دیگر بودیسم، آیا این تناقض قابل حل است. لذا با کنکاش در ادلهً بودیسم مبنی بر اثبات اصل آناتًا، در وهلهً اول مطمئن شدیم که منظور او از این اصل اساسی چیزی نیست جز آنچه به وسیلهً ذهن ما درک شده است. سپس با وجود این اصل یعنی آناتّا به تبیین و توضیح آموزهً تولد مجدد بودایی پرداخته ایم. اما با تمام توجهاتی که در این بخش داشته ایم ذهن ما همچنان گرفتار آن تناقض، باقی ماند. با این حال به بررسی دیگر اصول فلسفی تفکر بودائی پرداختیم، تا اینکه شاید بتوانیم توجیه بودا را در مورد این دو اصل متناقض بیابیم؛ لذا در این فصل به بررسی اصل عدم جوهر ثابت و رنج جهانی پرداخته شده است. در پایان هر چند پاسخی که اغنا کنندهً ذهن فلسفی امروزی باشد نیافتیم، اما می توان گفت توجیهی که بودا ارائه میدهد تنها مطابق با آموزه های عمل گرایانهً بودایی است که به پراگماتیسم دیالکتیکی مشهور است.
البته در پایان لازم به ذکر است که در رابطه با اصل آناتّا ادله ای که برای اثبات آن آورده شده است، خود با نقد هایی مواجه است. در حقیقت براهین عقلانی مبنی بر اثبات نفس نتایجی کاملا مخالف با این نظر به دست میدهد. لذا از این جهت نقدهای جدی متوجه اصل آناتّا دربودیسم است.
کلید واژه ها
بودیسم، آناتّا، تولد مجدد، کَرمَه[3]، سنساره[4]، پنج تودهّ هستی، اصل عدم جوهر ثابت.)
2_پایان نامه با عنوان"ترجمه،بررسی و نقد بخش تجربه دینی از کتاب فلسفه دین نوشته مایکل پترسون و دیگران"/1385
در صورت تمایل به مطالعه این تحقیقات ایمیل خود را بگذارید و از طریق تماس با نویسنده ،متن آن ها را بخواهید.
نوشته شده توسط : فاطمی